ABOUT CFSA

한국과 아시아 국가의 학교건축 및 교육시설 전반의 발전에 기여합니다.

SCHOOL ARCHITECTURE

학교 건축의 근본 가치

한 그루의 큰 나무아래, 어느 한 사람이, 몇 사람들에게 자신의 생각에 대해 말하고 있었습니다. 그리고 사람이 모여들었고, 서로가 자신의 의견을 주고 받으며 토론을 하기 시작했습니다. 학교는 이렇게 시작되었습니다.

Fundamental Value to Remember on School Architecture

Below a Large Tree, A person was talking about his/her thoughts to several people. People gathered around the person, and they exchanged opinions and began a discussion. This is how a school started.

TTC Elite Bến Tre Kindergarten ⓒ2021 KIENTRUC O(Vietnam).
Photographsⓒ2021 Hiroyuki Oki

20년이나 30년전 우리가 어린 아이였을 때 존재하지 않았지만 현재 존재하는 것들은 얼마나 많아졌을까요 ? 수십년 전에 몇이나 되는 사람들이 인터넷의 존재와 인터넷이 인간의 삶에 미칠 막대한 영향을 예측할 수 있었을까요?
혹시 학교의 환경은 어떨까요? 학교폭력, 개별 및 집단 따돌림 등과 같은 현상들이 이렇게나 과격하고 심하게 학교에서 일어날 것을 예측할 수 있었을까요?

How many things did not exist 20~30 years ago when we were young, but exist now?
Who would have predicted decades ago about the existence of the internet and how much impact the internet would have on humans?
What about the school environment? Could we predict school violence or individual and group bullying would occur seriously in the schools?

Byeongsan Seowon Conservation & Management Foundation of Seowon
ⓒ2019 Photographs ⓒ2019, Jeong-eun

우리는 종종 변화라는 단어를 사용할 때, Paradigm(패러다임)이 빠르게 변화고 있다라는 말을 자주 듣습니다. Paradigm(패러다임)이란 영어 단어의 뜻이 무엇일까요?
Paradigm(패러다임)의 사전적 어원은, 어떤 시대·분야에서의 특징적인 사고 방식·인식의틀, 그래서 많은 사람이 표현과 사고의 모델로 삼는 '그 무엇'이라고 합니다.
이 단어의 그리이스의 어원은 이 어려운 표현을 더 쉽게 해석해 주고 있습니다.
바로 "나의 앞에, 옆에 보여지는 것"이라는 뜻입니다.
그것은 내가 원하지 않아도 보여지는 것이어서, 보아야만하고, 따라야만 하는 것이라는 의미입니다.

When we use the word “change,” we frequently hear a phrase accompanying it such as the ”paradigm is changing quickly.”
What is the meaning of “Paradigm?” The definition of paradigm is a framework of pecific thinking and awareness in a period or field, and it is “what” the people set as a model of expression and thinking.
The Latin origin of this word interprets this difficult expression more easily.
In Latin, it means "what is shown to the front of and next to me."
It is what is shown even if I don’t want to see it, and it refers to what must be seen and followed.

Shitennoji Gakuen Primary School(Japan)
Photographsⓒ2021 JUNG Jinju

교육자와 학교건축 전문가의 사회적 책무

결국 Paradigm(패러다임) 이라는 단어는 사회와 미래의 변화를 반드시 동반하는 것이고,
그 변화는 교육과 서로간의 교류를 통해 아이들에게 가장 먼저 반영되고,
그래서 학교에서 가장 먼저 실갑하게 됩니다.
그런데, 학교건축은, 학교공간은 왜 바뀌지 않는다고, 왜 더디게 변화된다고 느껴질까요?
학교는 학생이 공부하는 곳만으로서가 아니고, 이러한 다양한 변화를 만끽하면서, 학생과 학생, 학생과 교사, 학교와 지역이 서로 교류하는 생활공간이자, 새로운 융합 공간으로 빠르게 변화해가고 있습니다.

“학교의 그러한 변화에 뒤처지지 않고, 전문가로서, 어른으로서 스스로 발맞추어가려고 진지하게 고민하였습니까?” 이것이 그 변화의 차이를 가장 먼저 받아들이는 학생과 학교를 위해, 교육자는 그 학생의 입장에서 교육하고, (소위) 학교건축 전문가는 그 학생의 변화를 수용해주는 공간과 건축을 제공하려고 노력하였는 가를 묻고 있는 겁니다.

Social Responsibilities of the Educators and
School Architectural Experts

Eventually, the word “paradigm” is accompanied by the changes in society and the future, and the changes must be reflected first to the children through education and mutual exchange to enable schools to realize changes are a top priority. However, why do we feel that school architecture and space are not changing or changing very slowly?
School is not just a place for study by students, but also a living space where there are exchanges between students, students and teachers, and between schools and regions while enjoying these various changes, and it is changing rapidly into a new convergent space.

"Were there sincere thoughts on not falling behind these changes in the school to keep the pace as an expert and as an adult?"
This is asking whether the educator is educating in the perspective of the students, and whether the (so-called) school architectural expert is trying to provide the space and architecture accommodating the changes in the students for the students and schools that accept the difference of the changes initially.

Sejong Geumnam Elementary School(Korea)
Photographsⓒ2021 JUNG Jinju

건축은 학교를 바꿀 수 있는 힘이 있습니다. 학교는 아이들을 바꿀 수 있는 힘이 있습니다. 우리는 지금 이러한 학교의 시작을 준비하고 있는것입니다. 대도시든, 중소도시이든, 농산 어촌지역이든, 신도시이든, 어딘가에 학생들이 모일 한 그루의 큰 나무를 찾아, 그 아래에 서계시는 것입니다. 어떤 한 그루의 큰 나무를, 찾아, 심으시겠습니까 ? 그래서 학교를 어떻게 바꾸시겠습니까? 우리는 학생과 학교를 위해 무엇을 해야 하겠습니까?

Architecture has the power to change the schools.Schools have the power to change the students. We are now preparing for a new start at such schools. Whether it’s a large city, small-medium sized city, farming & fishing village or a new city, you have searched for a large tree to gather students, and are now standing below the large tree. What tree will you find and plant?How will you change the school? What Must We Do for the Students and Schools?

Ochang High Schoolⓒ2021 D&B architecture design group(Korea)
Photographsⓒ2021 JUNG Jinju